Cravings

Många gånger skojar vi om cravings under graviditeten, och visst kan det vara komiskt att man vaknar varje natt och måste äta lakrits… Men visste du att det kan finnas flera olika skäl till att man upplever sug efter viss mat under sin graviditet?

Cravings, finns det?

Hormoner: Under graviditeten genomgår kroppen stora hormonella förändringar. Detta kan påverka både smak- och luktsinnet, vilket i sin tur kan göra att ens matpreferenser förändras. Vissa hormoner kan öka känsligheten för smaker och göra viss mat oemotståndlig.

Näringsbehov: Kroppen behöver extra näringsämnen under graviditeten för både moderns och fostrets tillväxt och utveckling. Då finns vissa som menar att cravings kan signalera behov av vissa näringsämnen som järn, kalcium, protein eller folat. Till exempel kan ett sug efter leverpastej bero på ett behov av järn.

Lindring av besvär: Ifall man upplever kväljningar, illamående eller halsbränna under graviditeten så kan cravings fungera som ett sätt att lindra. Apelsiner och andra citrusfrukter sägs till exempel mildra illamående. Även kex kan fungera.

Sociala och kulturella influenser: Matpreferenserna kan även påverkas av vår omgivning och kultur. Om någon pratar mycket om eller äter ett visst livsmedel kan det faktiskt påverka den gravidas egna cravings.

Det är helt normalt att ha cravings under graviditeten. Det är dock viktigt att tänka på att försöka äta en balanserad kost som innehåller alla de näringsämnen som behövs för en hälsosam graviditet. Men är du orolig eller har frågor om dina kostvanor ska du prata med din barnmorska.

Annars kan man säga att cravings – eller matsug, det har vi alla lite då och då, oavsett om vi är gravida eller inte. Det är till exempel vanligt att man längtar efter:

  • Något sött
  • Salt mat
  • Ost
  • Chips eller pommes
  • Rött kött och charkuterier

Smått, gott och nyttigt

Kanske känner du av svängningar i din blodsockernivå mer än du brukar? Plötsligt kanske du har behov av snabb energi i form av smågodis eller kanelbullar?

Om du upplever att du måste äta något sött, satsa på frukt eller choklad med minst 70% kakaohalt. Längtar du efter banan kan det vara kalium som kroppen vill ha. Har du kväljningar eller mår illa, prova att äta ett osötat kex. Hallon och andra bär har naturligt hög halt av folsyra. Det är viktigt för att fostret ska utvecklas normalt under graviditeten, både vid tiden för befruktning och de första tre månaderna. Rekommendationen är 400 mikrogram (μg) folsyra som tillskott dagligen.

Rulla till toppen